Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia w przebiegu drogi krajowej nr 78 na odcinku Kromołów – Żerkowice. Budowa 7,5-kilometrowego odcinka stanowić będzie drugi etap realizacji obwodnicy tych miast.
Jak wskazuje zarządca państwowej infrastruktury drogowej w opisie zamówienia, jego przedmiotem jest budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia na odcinku w mieście Zawiercie, od 122,5 kilometra do 129,969 kilometra. Nowy odcinek rozpocznie się na realizowanym obecnie w ramach pierwszego etapu inwestycji węźle Kromołów, łącząc go z rondem w Żerkowicach na skrzyżowaniu z ulicami Jurajską i Grobla. Kontrakt będzie obejmował wyłącznie realizację prac budowlanych, odmiennie względem dominującej na rynku budownictwa drogowego w Polsce formuły “projektuj i buduj”. Nowa droga zostanie wykonana w przekroju 2x2.
Inwestycja obejmie nie tylko realizację nowego odcinka, ale również przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z obwodnicą, budowę innych dróg niż obwodnica, na przykład obsługujących tereny przyległe, realizację prac w zakresie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz budowę czterech obiektów inżynieryjnych na obwodnicy i w ciągu krzyżujących się z nią dróg, to jest trzema drogami powiatowymi i jednym przejazdem rolniczym. Powstaną także system odwodnienia, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, oświetlenie drogowe i sieć teletechniczna. Prace obejmą także wyburzenia obiektów budowlanych i wzmocnienie podłoża gruntowego.
Zamawiający w ramach postępowania przetargowego nie przewidział jakiegokolwiek kryterium jakościowego w zakresie punktacji ofert potencjalnych wykonawców inwestycji. Jedynym kryterium oceny ofert, które będzie można składać do 26 października bieżącego roku do godziny 10:00, będzie cena. Inwestycja będzie realizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Realizacja została zaplanowana na lata 2024-2026. Co ciekawe, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego projektu została wydana już w 2011 roku.
Warto dodać, że
realizacja pierwszego etapu inwestycji przebiega z dużym opóźnieniem. W czerwcu bieżącego roku jej zaawansowanie oceniano na 30%. W grudniu 2022 wydłużono czas na realizację inwestycji do 30 lipca 2024 roku, czyli aż o 358 dni względem pierwotnie założonego terminu zakończenia prac. Łączna długość obejścia Poręby i Zawiercia, stanowiącego przedłużenie w kierunku wschodnim powstałej wcześniej obwodnicy Siewierza, wyniesie ponad 24 kilometry.